کد مطلب:180102 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:200

درخواست قصاص از غلامان
- امام سجاد علیه السلام در موردی (به خاطر تأدیب) تازیانه ای به یكی از غلامان خود زد و سپس به خانه ی خود رفت و برهنه شد و آن غلام را طلبید و تازیانه را به او داد و به او فرمود: با این تازیانه بر علی بن حسین بزن (و قصاص كن)، غلام خودداری كرد و بخشید. امام سجاد علیه السلام پنجاه دینار به او عطا فرمود. [1] .

- در مورد دیگری روایت شده: «یكی از غلامان امام سجاد علیه السلام مأمور آباد كردن یكی از زمینهای مزروعی بود، ولی در آبادسازی آن زمین كوتاهی نموده بود به طوری كه بخشی از زراعت آن تباه گردید. امام سجاد علیه السلام آن غلام را سرزنش كرد و تازیانه ای به او زد. وقتی كه امام به خانه اش بازگشت، آن غلام را طلبید و برهنه شد و تازیانه را به دست غلام داد و فرمود بزن و قصاص كن. غلام خودداری كرد، امام هر چه اصرار نمود او خودداری نموده و می گفت: معاذ الله! تو را بخشیدم. امام سجاد علیه السلام به او فرمود: «اكنون كه قصاص نمی كنی، همان زمین مزروعی را به تو بخشیدم». [2] .

این نمونه ها بیانگر آن است كه امام سجاد علیه السلام به بردگانی كه از مستضعفین بودند توجه ویژه ای داشت و در تربیت و رشد دینی و اخلاقی و سپس آزادی آنها می كوشید.



[ صفحه 141]




[1] بحار، ج 46، ص 92.

[2] همان مدرك، ص 96.